domingo, 22 de novembro de 2015

PUC/RIO-2004-VESTIBULAR DE INVERNO-10/07/2004 - Profº Valdenor Sousa - Prova de Inglês resolvida e comentada.

Hey, what's up guys!!!...How have you been?!
👍Neste post, veremos a Prova de INGLÊS - PUC/RIO-2004-VESTIBULAR DE INVERNO-10/07/2004.
Além da análise e comentários sobre todas as questões,colocamos de forma estratégica,vocábulos comuns(substantivos/adjetivos/advérbios),vocábulos técnicos específicos,conectores,phrasal verbs,falsos cognatos e expressões relevantes,todos relacionados com os textos e com as assertivas das questões.
[a]Banca/Organizador
PUC-RIO.
[b]Padrão/Composição da prova
➦01 Texto E 01 QUOTATION.
➦10 Questões(múltiplas escolhas com 05 alternativas cada, tudo em inglês)
➦Use of english(uso do inglês).

👉  Texto 1   "Why students all over the country are taking so long to graduate from college" 
 Tema abordado: EDUCAÇÃO  
 Fonte: Newsweek, May 31, 2004 

👉  Texto 2   Quotation(citação) 
 Tema abordado: MODA E BELEZA  
 Fonte: http://www.lifeisajoke.com 
[c]Dictionary:
Caso necessário,sugiro que consulte os 02(dois) excelentes dicionários a seguir:
https://www.collinsdictionary.com/
http:/www.macmillandictionary.com/
🔄Verbos
[to increase(aumentar)=rise(subir)]
[to release(liberar)=publish(publicar) =announce(anunciar)=divulge(divulgar)] 
🔄Phrasal Verbs:
["]
🔄Expressões verbais com o TO BE(simple present/simple past/simple future/ be going to/present continuous/past continuous/future continuous):
["]
🔄Expressões verbais no PERFECT TENSE(present perfect/past perfect/present perfect continuous/past perfect continuous):
["]
🔄Expressões com os 10 modais(can/could/may/might/must/should/would/ought to/will/shall):
[they'd like="eles gostariam"  
🔄Expressões com verbos com ING:
["]
🔄Expressões VERBAIS EM GERAL:
[used to="costumavam a"]
[Kids used to go to college for four years=
🔄Substantivos(NOUNS):
["]
🔄Adjetivos/Locuções adjetivas:
[antonymous(ênTãnêmês)="antônimo"]
[horrified="horrorizado"]
[indecisive(indeciso)=hesitant(hesitante)=unsolved(não resolvido)]
[impartial(êmPârxôl)="imparcial"]
[optimistic(ôptMêstêk)="otimista"]
[surprised(sôrPráizt)="surpreso"]
[synonymous(sêNãnêmês)="sinônimo"]
[tough(Tâf)=hard(duro)=resistant(resistente)]
[weak(uík)=fragile(fréDjôl)(frágil)=delicate(delicado)]
🔄Advérbios/Locução adverbial:
[exclusively(exclusivamente)=solely(unicamente)]
[particularly(particularmente)=especially(especialmente)]
🔄Conectores/Marcadores de discurso:
[due to="devido a","por causa de"]
🔄Expressões comuns:
["]
🔄Expressões idiomáticas:
["]
🔄Expressões ADJETIVO+SUBSTANTIVO:
["]
🔄Expressões comparativas/superlativas:
[as likely to have jobs as lower-income students="tão provável de ter empregos quanto aos  estudantes de baixa renda"]
🔄Expressões/Vocábulos técnicos na ÁREA DE EDUCAÇÃO:
[course offers="ofertas de cursos"]
[private-school kids="crianças de escola particular"]
[schools="faculdades"]
[tuition="taxa de matrícula"]
🔄Military English(Inglês Militar) - Expressões/Vocábulos técnicos na ÁREA MILITAR:
["]
🔄Expressões com 'S (Genitive case=proprietário 'S propriedade):
[Judy Smith's words="As palavras de Judy Smith"]
🔄Expressões com frações/números:
[take about five years="levam cerca de 5 anos"]
🔄Questions:
["]
🔄Falso cognato:
["]

Agora, vamos à prova.
TEXT 1:
Why students all over the country are taking so long to graduate from college
            During his seven years in college, most of them at the University of Hawaii, Travis Quezon has 
studied chemistry and oceanography, art history and sign language. A few years ago, he decided to get focused and graduate in English-and geography. However, he can't say exactly when he'll graduate.
"Maybe next May," he says.
            Kids used to go to college for four years. But a new study, released this spring, shows that most students today take about five years to graduate. The problem is particularly bad at public universities, where, on average, only half the students get out in four years-compared with 80 percent of private-school kids. At the University of Michigan, fully 65 percent graduate on time. But at UCLA, only 42 percent graduate in four years, and less than a third of the students in the Texas university system do. 
            Many of the slower-moving students insist that they're not being lazy or indecisive-quite the opposite. They'd like to graduate fast, but state budget cuts have made it impossible to take all the courses they need in time. Anne Keldermans, 23, for example, never considered an economics major until she was forced into an economy course when an accounting class she needed was cut. Now, with a minor in business administration, she hopes to graduate from Illinois State more than five years after she started.
          To be competitive in a tough job market, some students say they need two or three degrees. Student jobs are another issue. The American Council on Education says that 80 percent of students now work about 20 hours a week during the school year. While many are trying to pay tuition, others work to improve their quality of life. Rich kids are as likely to have jobs as lower-income students, but they work for "a car payment, a cell phone, a nicer apartment, a spring-break trip," says Jacqueline King, of ACE.
            Now a number of state schools are implementing initiatives aimed at moving kids more quickly through the system. The University of Texas has created the $22 million "B-On-Time" program, which offers select students the chance to get bonus if they graduate in four years with a B average. Illinois is guaranteeing first-year students that their fees won't increase-as long as they finish in four years. Judy Smith from UCLA has started monitoring students' progress. Those who don't take enough credits per semester may be punished. "When students say they want to stay longer than four years, I ask them if they're prepared to write to a well-qualified candidate who won't get a place in the university as a result. That argument doesn't convince them completely but it does make them think. And that's what college is supposed to be all about", she says.
Pat Wingert for Newsweek, May 31, 2004.
http://www.msnbc.msn.com/id/5039452/
👉  Questão   01 
The main purpose of Text 1 is to:
(A) criticize American universities which force students to graduate early.
(B) explain the reasons why all American university students graduate later.
(C) demand severe punishment to university students who cannot graduate on time.
(D) report on a serious problem some American universities are facing nowadays.
(E) justify why American university students should spend a long time at school.
👍 Comentários e Gabarito  D  
*Item (A) incorreto ao afirmar que a principal proposta do texto é "CRITICAR as universidades americanas que forçam os alunos a se formar mais cedo."
👦 O texto não critica as universidades americanas que forçam os alunos a se formarem antes do tempo.
*Item (B) incorreto ao afirmar que a principal proposta do texto é "EXPLICAR os motivos pelos quais todos os estudantes universitários americanos se formam mais tarde."
*Item (C) incorreto ao afirmar que a principal proposta do texto é "EXIGIR castigos severos para estudantes universitários que não conseguem se formar a tempo."
*Item (D) CORRETO ao afirmar que a principal proposta do texto é "RELATAR sobre um problema grave que algumas universidades americanas enfrentam hoje em dia."
👲O problema grave é que vários alunos universitários estão levando mais tempo para terminarem seus cursos de graduação do que o esperado.
*Item (E) incorreto ao afirmar que a principal proposta do texto é "JUSTIFICAR porque os estudantes universitários americanos deveriam passar um logo tempo na universidade."
👉  Questão   02 
Mark the only true statement concerning the ideas presented in paragraphs 2 to 5.
(A) Private-school students take longer to graduate than public-school ones.
(B) Some students cannot finish the university in time due to the lack of course offers.
(C) In the past, all American kids took longer than four years to finish their university courses.
(D) The American job market requires the students to graduate from 2 or 3 university courses.
(E) American universities are offering prizes to students who graduate in the first positions.
👍 Comentários e Gabarito  B 
*Item (A) incorreto ao afirmar que os estudantes de universidades particulares demoram mais tempo para se formar do que em universidade públicas.
👩 O texto afirma o contrário, VEJA:
"[...] Kids used to go to college for four years. But a new study, released this spring, shows that most students today take about five years to graduate. The problem is particularly bad at public universities, where, on average, only half the students get out in four years-compared with 80 percent of private-school kids."
(As crianças costumavam ir para a faculdade por 4 ANOS. Mas um novo estudo, lançado nesta primavera, mostra que a maioria dos estudantes hoje leva cerca de 5 ANOS para se formar. O problema é particularmente RUIM NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS, onde, em média, apenas metade dos alunos sai em quatro anos - em comparação com 80% das crianças da escola particular.)
*Item (B) CORRETO ao afirmar que ALGUNS alunos não conseguem terminar a universidade a tempo devido à falta de ofertas de cursos.
👱 Alguns alunos não conseguem terminar a universidade a tempo devido à baixa oferta de cursos por causa de CORTES ORÇAMENTÁRIOS, VEJA no parágrafo:
"[...] Many of the slower-moving students insist that they're not being lazy or indecisive-quite the opposite. They'd like to graduate fast, but state budget cuts have made it impossible to take all the courses they need in time."
(Muitos dos alunos que se movem mais lentamente insistem em que não estão sendo preguiçosos ou indecisos - pelo contrário. Eles gostariam de se formar RAPIDAMENTE, mas os cortes orçamentários estaduais tornaram impossível levar todos os cursos que eles precisam no tempo.)
*Item (C) incorreto ao afirmar que no passado, TODAS as crianças americanas levaram mais de quatro anos para terminar seus cursos universitários.
👴 O texto afirma que AS CRIANÇAS(NÃO TODAS) costumavam levar exatamente 4 ANOS(e não mais do 4 anos) para se formarem, VEJA:
"[...] Kids used to go to college for four years."
(As crianças costumavam ir para a faculdade por quatro anos.)
*Item (D) incorreto ao afirmar que o mercado de trabalho americano exige que os alunos se formem em 2 ou 3 cursos universitários.
👩 O texto diz que PARA SEREM COMPETITIVOS em um mercado de trabalho acirrado, alguns alunos afirmam que precisam ter 2 ou 3 graduações, entretanto, isso não quer dizer que o mercado de trabalho americano EXIGE que os alunos se formem em 2 ou 3 cursos universitários, VEJA no início do 4º parágrafo:
[...] To be competitive in a tough job market, some students say they need two or three degrees."
(Para ser competitivo em um mercado de trabalho difícil, alguns estudantes dizem eles precisam de dois ou três graus.)
*Item (E) incorreto ao afirmar que as Universidades americanas estão oferecendo prêmios para estudantes que se formem nas primeiras posições.
👴 O texto afirma que a Universidade do Texas criou um programa que oferece aos alunos a chance de obter bônus se eles encerrarem o curso em quatro anos pelo menos com o grau B.
"[...] Now a number of state schools are implementing initiatives aimed at moving kids more quickly through the system. The University of Texas has created the $22 million "B-On-Time" program, which offers select students the chance to get bonus if they graduate in four years with a B average. Illinois is guaranteeing first-year students that their fees won't increase-as long as they finish in four years. Judy Smith from UCLA has started monitoring students' progress. Those who don't take enough credits per semester may be punished. "When students say they want to stay longer than four years, I ask them if they're prepared to write to a well-qualified candidate who won't get a place in the university as a result. That argument doesn't convince them completely but it does make them think. And that's what college is supposed to be all about", she says.
(Agora, várias escolas estaduais estão implementando iniciativas voltadas para mover as crianças mais rapidamente através do sistema. A Universidade do Texas criou o programa "B-On-Time" de US $ 22 milhões, que oferece aos alunos selecionados a chance de obter bônus se eles se formaram em quatro anos com uma média de B. Illinois garante aos estudantes do primeiro ano que suas taxas não aumentarão, desde que terminem em quatro anos. Judy Smith da UCLA começou a monitorar o progresso dos alunos. Aqueles que não aceitam créditos suficientes por semestre podem ser punidos. "Quando os alunos dizem que querem ficar mais de quatro anos, pergunto se eles estão preparados para escrever para um candidato bem qualificado que não conseguirá um lugar na universidade como resultado. Esse argumento não os convence completamente, mas isso os faz pensar. E é disso que a faculdade deveria ser tudo ", diz ela.)
👉  Questão   03 
Check the only correct statement according to Text 1:
(A) "released" (line 5) could be replaced by "published".
(B) "particularly" (line 6) means "exclusively".
(C) the opposite of "indecisive" (line 10) is "uncertain".
(D) "tough" (line 16) and "weak" are synonymous.
(E) "increase" (line 25) and "rise" are antonymous.
👍 Comentários e Gabarito  A 
Questão que aborda o tópico "VOCABULARY".
*Item (A) CORRETO pois no contexto "released"(liberado) é sinônimo de "published"(publicado).
"[...] But a new study, released this spring, shows that most students today take about five years to graduate."
(Mas um estudo novo, LIBERADO(divulgado/publicado/anunciado) nesta primavera, mostra que a maioria dos estudantes hoje leva cerca de cinco anos para se formar.)
*Item (B) incorreto pois "particularly"(particularmente/especialmente) não é sinônimo de "exclusively"(exclusivamente/unicamente).
*Item (C) incorreto pois "indecisive"(indeciso) é o mesmo que "uncertain"(incerto).
*Item (D) incorreto pois "tough"(duro/resistente) é antônimo de "weak"(fraco/frágil).
*Item (E) incorreto pois no contexto "increase"(aumentar) é sinônimo de "rise"(subir).
👉  Questão   04 
The pronoun "his" in "During his seven years in college…" (lines 1-2) refers to "Travis Quezon".
Mark the item which contains an INCORRECT correspondence:
(A) "where" (line 7) refers to "public universities".
(B) "they" (line 10) refers to "slower-moving students".
(C) "they" (line 20) refers to "lower-income students".
(D) "which" (line 23) refers to "B-On-Time program".
(E) "they" (line 25) refers to "first-year students".
👍 Comentários e Gabarito  C 
Questão que aborda o tópico "A CORRELAÇÃO ENTRE O PRONOME E O SEU REFERENTE". Nesta questão, temos que identificar a CORRELAÇÃO INADEQUADA. 
* Item (A) apresenta correlação adequada, visto que "where" refere-se a "public universities" ,VEJA:
"[...]The problem is particularly bad at public universities, where, on average, only half the students get out in four years-compared with 80 percent of private-school kids."
(O problema é particularmente ruim nas universidades públicas, onde, em média, apenas metade dos alunos sai em quatro anos - em comparação com 80% das crianças da escola particular.)
* Item (B) apresenta correlação adequada, visto que "they" refere-se a "slower-moving students", VEJA:
"[...] Many of the slower-moving students insist that they're not being lazy or indecisive-quite the opposite."
(Muitos dos alunos que se movem mais lentamente insistem em que não estão sendo preguiçosos ou indecisos - pelo contrário.)
* Item (C) apresenta CORRELAÇÃO INADEQUADA, pois "they" refere-se a "rich kids" e não a "lower-income kids", VEJA:
"[...] Rich kids are as likely to have jobs as lower-income students, but they work for "a car payment, a cell phone, a nicer apartment, a spring-break trip," says Jacqueline King, of ACE."
(Os filhos ricos são tão propensos a ter empregos quanto o estudantes de baixa renda, mas eles trabalham para "um pagamento de carro, um telefone celular, um apartamento mais agradável, uma viagem de férias de primavera", diz Jacqueline King, da ACE.)
* Item (D) apresenta correlação adequada, visto que o pronome relativo "which" refere-se a "B-On-Time program"VEJA:
"[...] The University of Texas has created the $22 million "B-On-Time" program, which offers select students the chance to get bonus..."
(A Universidade do Texas criou o programa "B-On-Time" de US $ 22 milhões, que oferece aos alunos selecionados a chance de obter bônus...)
* Item (E) apresenta correlação adequada,  visto que "they" refere-se a "first-year students"VEJA:
"[...] Illinois is guaranteeing first-year students that their fees won't increase-as long as they finish in four years."
(Illinois garante aos estudantes do primeiro ano que suas taxas não aumentarão, desde que terminem em quatro anos.
👉  Questão   05 
The sentence "While many are trying to pay tuition, others work to improve their quality of life". (lines 18-19) expresses an idea of:
(A) result.
(B) contrast.
(C) addition.
(D) condition.
(E) exemplification.
👍 Comentários e Gabarito  B 
A conjunção "while"(enquanto/embora) transmite uma ideia de "contrast" na oração, veja:
"While many are trying to pay tuition, others work to improve their quality of life."
(Enbora muitos tentam pagar a taxa de matrícula, outros trabalham para melhorar sua qualidade de vida.)
Demais itens inadequados ao contexto.
👉  Questão   06 
In the sentence "Rich kids are as likely to have jobs as lower-income students…says Jacqueline King of ACE." (lines 19-21), the author means that:
(A) Neither rich nor poor students will find jobs easily after they graduate from college.
(B) Not only rich students but also poor ones will face problems when entering the job market.
(C) Rich and poor students like to have jobs to pay for cars, trips, phones and apartments.
(D) Rich and poor students have to work during university to pay for their expenses.
(E) Rich and poor students have the same probability of finding a job during college.
👍 Comentários e Gabarito  E 
(E) Rich and poor students have the same probability of finding a job during college.
*Item (A) incorreto ao afirmar que significa que nem estudantes ricos nem pobres encontrarão empregos facilmente depois de se formarem na faculdade.
👲 O texto não faz menção sobre mercado de trabalho após o término dos cursos.
*Item (B) incorreto ao afirmar que significa que não só estudantes ricos, mas também pobres enfrentam problemas ao entrar no mercado de trabalho.
👲 O texto não faz menção sobre mercado de trabalho após o término dos cursos.
*Item (C) incorreto ao afirmar que significa que estudantes ricos e pobres gostam de ter empregos para pagar carros, viagens, telefones e apartamentos.
👲 O texto afirma que estudantes RICOS gostam de ter empregos para pagar carros, viagens, telefones e apartamentos.
*Item (D) incorreto ao afirmar que significa que estudantes ricos e pobres devem trabalhar durante a universidade para pagar suas despesas.
*Item (E) CORRETO ao afirmar que significa que estudantes ricos e pobres têm a mesma probabilidade de encontrar um emprego durante a faculdade.
👉  Questão   07 
In the sentence "Illinois is guaranteeing first-year students that their fees won't increase - as long as they finish in four years" (lines 24-25), "as long as" could be replaced by all the items below, EXCEPT:
(A) if.
(B) in case.
(C) unless.
(D) provided that.
(E) on condition that.
👍 Comentários e Gabarito  C 
Questão que aborda o tópico "CONNECTORS".
O conector "as long as"(desde que) transmite ideia de CONDIÇÃO em oração AFIRMATIVA e portanto, poderá ser substituído por "if"(se), "in case"(no caso de), "provided that"(desde que) ou "na condição de".
A conjunção "unless"(caso não) expressa condição na negativa e, portanto, não pode ser utilizada adequadamente no contexto.
👉  Questão   08 
Based on Judy Smith's words, we may infer that:
(A) Her argument may be considered successful because it encourages college students to think.
(B) Some candidates are not able to get a place in the university because they are not prepared enough.
(C) In the last four years, all UCLA students have been entirely convinced by her argument.
(D) UCLA's initiative of monitoring students' progress proved to be a total failure.
(E) American university students aren't capable of writing a well-organized text.
👍 Comentários e Gabarito  A 
(A) Her argument may be considered successful because it encourages college students to think.
Nível de dificuldade: D
*Item (A) CORRETO pois infere-se que seu argumento pode ser considerado bem sucedido porque incentiva estudantes universitários a pensar.
👩 Veja o argumento de Judy Smith:
"[...] "When students say they want to stay longer than four years, I ask them if they're prepared to write to a well-qualified candidate who won't get a place in the university as a result. That argument doesn't convince them completely but it does make them think. And that's what college is supposed to be all about", she says."
("Quando os alunos dizem que querem ficar mais de quatro anos, pergunto-lhes se eles estão preparados para escrever para um candidato bem qualificado que não terá um lugar na universidade como resultado. Esse argumento não os convence completamente, mas os faz pensar. E é disso que a faculdade deveria ser tudo ", diz ela.)
*Item (B) incorreto pois infere-se que alguns candidatos não conseguem obter um lugar na universidade porque não estão preparados o suficiente.
👦 O texto não faz menção da má preparação de candidatos e a não obtenção de uma vaga na universidade.
*Item (C) incorreto pois infere-se que nos últimos quatro anos, TODOS os estudantes da UCLA foram completamente convencidos por seu argumento.
👦 Perceba a palavra radical "all"(todos). O texto não diz que TODOS os estudantes da UCLA foram completamente convencidos por seu argumento.
*Item (D) incorreto pois infere-se que a iniciativa da UCLA de monitorar o progresso dos estudantes provou ser uma falha total.
👦 Perceba a expressão radical "total failure"(falha total). O texto não faz menção de "total failure". 
*Item (E) incorreto pois infere-se que os estudantes universitários americanos não são capazes de escrever um texto bem organizado.
👦 Perceba a generalização utilizada pela expressão "aren't capable of"(não são capazes de). O texto não faz menção que os estudantes não são capazes de escrever textos bem organizados.
Text 2:
"Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months."
Oscar Wilde (1854 - 1900)
http://www.lifeisajoke.com/wildehumor_html.htm
👉  Questão   09 
In the quotation above, Oscar Wilde's attitude towards fashion might be described as:
(A) surprised.
(B) optimistic.
(C) impartial.
(D) horrified.
(E) sarcastic.
👍 Comentários e Gabarito  E 
O quotation expressa um tom sarcástico, pois contraria a freqüente associação existente entre a moda e a beleza, veja:
"Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months."
(A moda é uma forma de feiura tão intolerável que temos que alterá-la a cada seis meses.)
Portanto, a atitude de Oscar Wilde em relação à moda pode ser descrita como "sarcastic"(sarcástico).
Demais itens, inadequados ao contexto:
* "surprised"(surpreso).
* "optimistic"(otimista).
* "impartial"(imparcial). 
* "horrified"(horrorizado).
👉  Questão   10 
According to the quotation, the author believes that:
(A) we can not stand fashion because it changes twice a year.
(B) we do not tolerate fashion because it is a strategy to make money.
(C) fashion must change frequently because its products are horrible.
(D) modern fashion designers are not concerned with making people look beautiful.
(E) fashion is like any other human activity: if we do not change it, we get bored.
👍 Comentários e Gabarito  C 
*Item (A) incorreto:
"O autor acredita que não podemos ficar de moda porque muda duas vezes por ano."
*Item (B) incorreto:
"o autor acredita que não toleramos moda porque é uma estratégia para ganhar dinheiro."
*Item (C) CORRETO:
O autor acredita que a moda deve mudar com freqüência porque seus produtos são horríveis.
*Item (D) incorreto:
"o autor acredita que os estilistas modernos não estão preocupados em fazer com que as pessoas se vejam lindas."
*Item (E) incorreto:
"O autor acredita que a moda é como qualquer outra atividade humana: se não a mudarmos, ficamos entediados."

domingo, 15 de novembro de 2015

PUC-RIO-2006-Vestibular GRUPOS 1,2 e 3 da Pontifícia Universidade Católica do RJ - Prof° Valdenor Sousa - Prova de INGLÊS com gabarito e Questões Comentadas.

Welcome back to another post!
NESTE POST: PROVA de INGLÊS da PUC-RIO-2006-VESTIBULAR-GRUPOS 1,2 e 3, Prova aplicada em 02/12/2005.
BANCA/ORGANIZADOR:
• Pontifícia Universidade Católica/RJ.
LEITURA de textos de jornais digitais, revistas, websites, é um excelente treino para a prova.
PADRÃO/COMPOSIÇÃO DA PROVA:
• 10 Questões do tipo Multiple Choice (A,B,C,D,E).
TÓPICOS ABORDADOS ao longo da prova:
1-VERBS:
• [to analyze(énnóLáiz) = analisar]
• [to fall = decrease = cair, diminuir]
• [members fell by 50% = membros caíram 50%]
2-PHRASAL VERBS - USES:
• [ = ]
3-PERFECT TENSE - USES:
• [there have been fewer members = houve menos membros]
4-MODAL VERBS - USES:
• [could be either one-way = pode ser unilateral]
5-NOUN:
• [owner(õnôr) = proprietor = proprietário]
• [relationships = relacionamentos]
• [users = usuários]
6-ADJECTIVES:
• [designed = projetada, planejada]
• [former = anterior]
• [worldwide = no mundo todo, mundial, global, continental]
7-ADVERBS:
• [loosely = vagamente, ociosamente]
• [necessarily = necessariamente]
8-NOUN PHRASES(Adjective+noun):
• [An email distribution list = Uma lista de distribuição de e-mail]
• [social groups = grupos sociais]
• [strong bond = forte vínculo, ligação forte]
• [the list owner = o proprietário da lista]
• [virtual community = comunidade virtual]
9-IDIOMS(Expressões Idiomáticas):
• [close friends = amigos íntimos]
10-COLLOCATIONS:
• [in some ways = de alguma forma]
• [Last year = No ano passado,]
• [more than half of = mais da metade de]
11-TECHNICAL ENGLISH(Military English, Business English, Finance English and so on):
• [copyright = direito autoral]
12-CONNECTORES AND LINKERS:
• [because of = por causa de (ideia de causa)]
• [despite = apesar de (ideia de contraste)]
• [due to = devido a,  por causa de (ideia de causa)]
• [in addition to = além de (ideia de adição)]
• [instead of = ao invés de (ideia de contraste)]
• [such as = tal como (ideia de exemplificação)]
13-GENITIVE CASE:
• [Orkut's growth = crescimento do Orkut]
14-FALSE COGNATES:
• [ = ]
  Agora vamos à PROVA!
• TEXTO 1:
1     
Orkut is a virtual community designed to help users meet new friends and maintain existing relationships. Today, "virtual community" is loosely used and interpreted to indicate a variety of social groups connected in some ways by the Internet. It does not necessarily mean that there is a strong bond among the members. An email distribution list on Star Trek may have close to one hundred members, and the communication which takes place there could be either one-way (the list owner making announcements) or merely informational (questions and answers are posted, but members stay relatively strangers and uninterested to each other). The membership turnover rate could be high. This is in line with the liberal use of the term community. 
2
Similar to Friendster, Orkut goes a step further by permitting "communities" of users. It is also invitation-only: Users must be invited to join the community by someone already there.
3
Orkut was quietly launched on January 22, 2004 by Google, the search engine company. The service was created by Google employee Orkut Büyükkökten, who had developed a similar system, InCircle, for his previous employer, Affinity Engines. InCircle was intended for use by former university students.
4
With regard to copyrights, their terms of service state: "By submitting, posting or displaying any Materials on or through the Orkut.com service, you automatically grant to us a worldwide, non-exclusive, sublicenseable, transferable, royalty-free, perpetual, irrevocable right to copy, distribute, create derivative works of, publicly perform and display such Materials".
5
Originally, the Orkut community was felt to be elite, because its membership is by invitation only. However, at the end of July 2004 Orkut surpassed the 1,000,000 member mark, and at the end of September it surpassed the 2,000,000 mark. As of September 2004, 57% of Orkut's members were from Brazil, followed by 14% from the United States and 6% from Iran. Brazilians were below 50% from August 9 to August 20, 2004. It is believed that this happened because a lot of them changed their nationality to something else due to a rumor that users with their countries set to Brazil got slower speeds and a greater chance of getting an error page.
6
Invitations to Orkut are obtainable, with a few minutes' (or days') worth of diligence, via the web.  
From http://www.whatis.tv/Orkut.html (with slight adaptations)
1. The passage is primarily concerned with:
(A) comparing and contrasting Orkut and InCircle systems.
(B) complaining about the strict copyright laws imposed by Orkut.
(C) justifying why the Orkut community has been decreasing quickly lately.
(D) reporting on the most common subjects discussed by Orkut members.
(E) informing people about the main characteristics of the Orkut community.
• ANSWER (E).
• A passagem se preocupa principalmente com:
(A) comparing and contrasting Orkut and InCircle systems.
• comparar e contrastar os sistemas Orkut e InCircle.
(B) complaining about the strict copyright laws imposed by Orkut.
• reclamar das leis rígidas de direitos autorais impostas pelo Orkut.
(C) justifying why the Orkut community has been decreasing quickly lately.
• justificar porque a comunidade do Orkut tem diminuído rapidamente ultimamente.
(D) reporting on the most common subjects discussed by Orkut members.
• informar sobre os assuntos mais comuns discutidos pelos membros do Orkut.
(E) informing people about the main characteristics of the Orkut community.
• informar as pessoas sobre as principais características da comunidade do Orkut.
2. Mark the only correct statement according to the text.
(A) Only people from higher social classes are allowed to join the Orkut community.
(B) Anyone can join Orkut as long as he gets an invitation from a current member.
(C) Most Brazilian Orkut members must lie about their identities online.
(D) The vast majority of Orkut users consists of university students.
(E) All members of the large Orkut community are close friends.
• ANSWER (B).
• Marque a única afirmação correta de acordo com o texto.
(A) Only people from higher social classes are allowed to join the Orkut community.
• Apenas pessoas de classes sociais mais altas podem entrar na comunidade do Orkut.
• O texto não faz menção sobre restrições quanto à classe social dos membros. O texto expressa que a comunidade Orkut era vista, no início, como elitista devido à necessidade de convite para participar e não devido a classe social propriamente dita.
(B) Anyone can join Orkut as long as he gets an invitation from a current member.
• Qualquer pessoa pode aderir ao Orkut, desde que receba o convite de um membro atual.
(C) Most Brazilian Orkut members must lie about their identities online.
• A maioria dos membros brasileiros do Orkut deve mentir sobre sua identidade online.
(D) The vast majority of Orkut users consists of university students.
• A grande maioria dos usuários do Orkut é formada por estudantes universitários.
(E) All members of the large Orkut community are close friends.
• Todos os membros da grande comunidade do Orkut são amigos íntimos.
3. According to the third paragraph, it is true that:
(A) In January 2004, Orkut was launched with a lot of media coverage.
(B) The search engine Google has been developed by Affinity Engines.
(C) Orkut and InCircle are virtual communities created by the same person.
(D) Orkut Büyükkökten was working for Google when Affinity Engines hired him.
(E) Both Orkut and InCircle were developed for a company named Affinity Engines.
• ANSWER (C).
 De acordo com o terceiro parágrafo, é verdade que:
(A) In January 2004, Orkut was launched with a lot of media coverage.
• Em janeiro de 2004, o Orkut foi lançado com grande cobertura da mídia.
• O texto diz que "Orkut was quietly launched", ou seja, o Orkut foi lançado sem alarde.
(B) The search engine Google has been developed by Affinity Engines.
• O mecansimo de busca Google foi desenvolvido pela Affinity Engines.
(C) Orkut and InCircle are virtual communities created by the same person.
• Orkut e InCircle são comunidades virtuais criadas pela mesma pessoa.
(D) Orkut Büyükkökten was working for Google when Affinity Engines hired him.
• Orkut Büyükkökten estava trabalhando para o Google quando a Affinity Engines o contratou.
• Ao contrário,Orkut Büyükkökten trabalhou primeiro na Affinity Engines e posteriormente na empresa Google.
(E) Both Orkut and InCircle were developed for a company named Affinity Engines.
• Tanto o Orkut quanto o InCircle foram desenvolvidos para uma empresa chamada Affinity Engines.
• InCircle foi desenvolvido para a Affinity Engines e o Orkut foi desenvolvido para a Google.
4. Check the correct statement about Orkut's growth (lines 33-45).
(A) Last year the number of Orkut's members doubled in only two months.
(B) Orkut's communities have almost as many members from Brazil as from the U.S.
(C) Since September 2004 there have been fewer members from the U.S. than from Iran.
(D) Before September 2004 more than half of Orkut's members were Brazilian.
(E) In the year 2004 the number of Brazilian Orkut members fell by 50%.
• ANSWER (A).
 Verifique a afirmativa correta sobre o crescimento do Orkut.
(A) Last year the number of Orkut's members doubled in only two months.
• No ano passado, o número de membros do Orkut dobrou em apenas dois meses.
(B) Orkut's communities have almost as many members from Brazil as from the U.S.
• As comunidades do Orkut têm quase tantos membros do Brasil quanto dos EUA.
(C) Since September 2004 there have been fewer members from the U.S. than from Iran.
• Desde setembro de 2004, houve menos membros dos EUA do que do Irã.
(D) Before September 2004 more than half of Orkut's members were Brazilian.
• Antes de setembro de 2004, mais da metade dos membros do Orkut eram brasileiros.
(E) In the year 2004 the number of Brazilian Orkut members fell by 50%.
• No ano de 2004 o número de membros brasileiros do Orkut caiu em 50%.
5. The only option in which the underlined expression transmits an idea of obligation/necessity is:
(A) "An email distribution list on Star Trek may have close to one hundred members…" (lines 7-8)
(B) "…and the communication which takes place there could be either one-way…or merely informational…" (lines 8-11)
(C) "Users must be invited to join the community by someone already there." (lines 18-19)
(D) "Similar to Friendster, Orkut goes a step further by permitting 'communities of users'. " (line 16-17)
(E) "InCircle was intended for use by former university students ." (lines 24-25)
• ANSWER (C).
Questão aborda o tópico "VERBOS MODAIS" e quer saber qual a opção em que a expressão sublinhada transmite uma ideia de obrigação / necessidade.
* "MAY HAVE" expressa ideia de "possibilidade",logo o item (A) está incorreto.
* "COULD BE" expressa ideia de "possibilidade",logo o item (B) está incorreto.
* "MUST BE" expressa ideia de "dever",logo o item (C) está correto.
* "BY PERMITING" expressa ideia de "permissão",logo o item (D) está incorreto.
* "WAS INTENDED" expressa ideia de "intenção",logo o item (E) está incorreto.   
6. In the sentence "…a lot of them changed their nationality to something else due to a rumor that users with their countries set to Brazil … an error page." (lines 41-45), "due to" can be best substituted by:
(A) in addition to.
(B) because of.
(C) instead of.
(D) such as.
(E) despite.
• ANSWER (B).
• Questão aborda o tópico "MARCADORES DISCURSIVOS" e quer saber qual a opção que transmite a mesma ideia da expressão "due to"(devido a/por causa de). Lembrando,"due to" transmite ideia de "causa". 
* "IN ADDITION TO"(além de) expressa ideia de "adição" e não de "causa",logo item "A" está incorreto.
* "BECAUSE OF"(por causa de) expressa ideia de " "causa",logo item "B" está correto.
* "INSTEAD OF"(ao invés de) expressa ideia de "contraste" e não de "causa",logo item "C" está incorreto.
* "SUCH AS"(tal como) expressa ideia de "exemplificação" e não de "causa",logo item "D" está incorreto.
* "DESPITE"(apesar de) expressa ideia de "contraste" e não de "causa",logo item "E" está incorreto.   
7. Mark the only correct statement.
(A) "It" (line 5) refers to "Internet".
(B) "Which" (line 9) refers to "members".
(C) "Who" (line 23) refers to "Google".
(D) "His" (line 23) refers to "employer".
(E) "Its" (line 34) refers to "community".
• ANSWER (E).
Questão aborda o tópico "RELAÇÃO CORRETA DO PRONOME E O SEU REFERENTE(ANTECEDENTE)".
* O item (A) está incorreto, pois "it" é sujeito da oração"" e não se refere a "Internet".
* O item (B) está incorreto, pois "which" refere-se a "communication" e não se refere a "members".
 * O item (C) está incorreto, pois "who" refere-se a "Orkut Büyükkökten" e não se refere a "Google".
* O item (D) está incorreto, pois "his" refere-se a "Orkut Büyükkökten" e não se refere a "employer".
* O item (E) está correto, pois "its" refere-se a "community".
8. Mark the only option in which the two words ARE NOT synonymous in the text.
(A) former (line 25) - past.
(B) state (line 27) - declare.
(C) worldwide (line 29) - continental.
(D) irrevocable (line 31) - irreversible.
(E) via (line 47) - through.
• ANSWER (C).
• Questão aborda o tópico "SINONÍMIA CONTEXTUALIZADA",ou seja,só interessa sinonímia no contexto e não isoladamente.
* "former"(anterior) e "past"(passado) não são sinônimos na linha 25,portanto item (A) está incorreto.
* "state" e "declare" não são sinônimos na linha 27,portanto item (B) está incorreto.
* "worldwide"(universal) e "continental"(global)  são sinônimos na linha 29,portanto item (C) está correto.
* "irrevocable"(irrevogável) e "irreversible"(irreversível) não são sinônimos na linha 31,portanto item (D) está incorreto.
* "via"(através de) e "through" não são sinônimos na linha 47,portanto item (E) está incorreto.

9. The verb TO GET, used in lines 43-44, is also found in several idiomatic expressions.
Check the item in which the meaning of the expression is correctly described.
(A) Peter just wanted to get back to the computer to chat with his friends. (start)
(B) How am I supposed to get along with members of virtual communities? (meet)
(C) It is difficult to get through this amount of work in such a short time. (analyze)
(D) They used Orkut to get away from their daily routine. (escape)
(E) Melissa still did not get over the shock of splitting with her boyfriend. (win)
• ANSWER (D).
• Questão aborda o tópico "EXPRESSÕES IDIOMÁTICAS COM O VERBO TO GET". e quer saber qual o item em que o significado da expressão está corretamente descrito.
(A) Peter just wanted to get back to the computer to chat with his friends. (start)
• Peter só queria voltar ao computador para conversar com seus amigos.
• "get back"(voltar, retornar) expressa significado diferente de "to start"(iniciar).  
(B) How am I supposed to get along with members of virtual communities? (meet)
 Como devo me relacionar com membros de comunidades virtuais?
• "get along with"(relacionar-se bem, entender-se bem) expressa significado diferente de "to meet"(encontrar).
(C) It is difficult to get through this amount of work in such a short time. (analyze)
 É difícil terminar esta quantidade de trabalho em tão pouco tempo.
• "get through"(terminar, completar) expressa significado diferente de "to analyze"(analisar).
(D) They used Orkut to get away from their daily routine. (escape)
 Eles usaram o Orkut para fugir da rotina diária.
• "get away"(fugir) e "to escape"(escapar, fugir) expressam o mesmo significado.
(E) Melissa still did not get over the shock of splitting with her boyfriend. (win)
 Melissa ainda não superou o choque de se separar do namorado.
• "get over"(recuperar-se, superar) expressa significado diferente de "to win"(ganhar).
10. The passive voice is used in "Orkut was quietly launched on January 22, 2004". Find the sentence that is also in the passive voice.
(A) Communities have never rejected new members.
(B) Good ideas took shape at the end of the session.
(C) Some communities have been able to control their growth.
(D) Several social groups could be connected by the Internet.
(E) Young students are never tired of chatting with friends on email.
 

Resposta :  (D)

• Questão que aborda o tópico "VOZ PASSIVA" e quer saber qual item cuja oração contém um verbo na voz passiva.* Item (A) está incorreto pois o verbo está apenas no "present perfect".* Item (B) está incorreto pois o verbo está apenas no "simple past".
* Item (C) está incorreto pois o verbo está apenas no "present perfect".
* Item (D) está correto.
* Item (E) está incorreto pois o verbo está apenas no "simple present",onde "tired" é adjetivo e não particípio passado.