segunda-feira, 1 de abril de 2013

UFSC-2000- Vestibular da Universidade Federal de Santa Catarina - Prova de INGLÊS com gabarito e questões comentadas.

Hey, what's up guys!!!...How have you been?!
Neste post, veremos a Prova de INGLÊS-Vestibular da Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC-2000.
_____________________________________________________________________________
Universidade Federal de Santa Catarina
____________________________________________________________________________
[a]Banca Organizadora do Vestibular 
_____________________________________________________________________________
[b]Padrão/Composição da prova 
👉12 Questões(do tipo somatório de itens)
👉Reading Comprehension(Compreensão textual).
👉Use of english(uso do inglês).
_____________________________________________________________________________
[c]Dictionary:
Caso necessário,sugiro que consulte os 02(dois) excelentes dicionários a seguir:
http://www.thefreedictionary.com/
http:/www.macmillandictionary.com/
_____________________________________________________________________________
🔄 Verbs :
[to expect(iksPékt) ➜ ESPERAR=criar expectativa, presumir que algo aconteça.]
*"[...] If the forecasts made twenty-five years ago were true, we could confidently EXPECT to be living now on a dying, denuded planet. 
("Se as previsões feitas há 25 anos fossem verdadeiras, poderíamos confiantemente SEPERAR estar vivendo agora em um planeta moribundo e desnudado.)
[to manage(Ménêdji) ➜ "conseguir", "manejar", "administrar", "gerir"]
*"The world is still managing to produce more food."
(O mundo ainda está conseguindo produzir mais alimentos)
*"The world can manage with much less fossil fuel."
(O mundo pode gerir-se com muito menos combustível fóssil.)
[to state(sTêit)=affirm(aFôrm)
[to wait(uÊit) ➜ ESPERAR=aguardar fisicamente por algo ou alguém. WAIT FOR(esperar por algo/alguém)(can you wait for me, please?). WAIT TO DO something(aguardar para fazer algo)]
[to state(sTêit)=affirm(aFôrm)(afirmar)=declare(diKléór)(declarar)]
[to starve(sTârv)="passar fome", "morrer de forme']
*"[...] Predictions stated that hundreds of millions of people would starve to death in the 1970s and 1980s=
"Previsões afirmaram que centenas de milhões de pessoas MORRERIAM de fome nas décadas de 1970 e 1980."]
[to rise(Ráiz)=(rise/rose/risen)="subir(sem ajuda)"]
*The sun rises.
*Inflation rate is rising.
*The water level has risen.
[to raise(Rêiz)=(raise/raised/raised)="subir ou levantar(com ajuda de alguém ou de algo)" ou "criar=educar(filho, uma familia)"]
*Raise your hand if you have any questions. 
*The store always raises prices.
*They need to raise efficiency in the factory.
[to rise → é um verbo IRREGULAR e  INTRANSITIVO.]
[to raise → é um verbo REGULAR e TRANSITIVO(o verbo tem que responder a pergunta: O QUÊ?)]
[Os verbos TO RISE e TO RAISE → são muito utilizados no CONTEXTO DE AMBIENTE DE NEGÓCIOS, tendo em vista que os mesmos expressam ideias sobre resultados, tendências e números de uma empresa privada/estatal ou números relativos a economia de uma pais, etc.
*This graph shows we need to raise the minimum wage.
*Unemployment has been rising in Brazil lately.
*The price of gas rose by 5% last week.
* She has raised three children without her husband’s financial support.(Ela criou três filhos sem o apoio financeiro do marido.)
[to hope ➜ ESPERAR=ter esperança, ter desejo que algo aconteça]
🔄Phrasal Verbs :
[to set up="instaladas", "criadas']
"[...] A few charismatic species, such as whales and elephants, are being saved and more than 5,000 national parks and other protected areas have been set up around the world."
(Algumas espécies carismáticas, como baleias e elefantes, estão sendo salvas e mais de 5.000 parques nacionais e outras áreas protegidas foram criadas em todo o mundo.)
🔄Expressões verbais com o TO BE(simple present/simple past/simple future/ be going to/present continuous/past continuous/future continuous):
[are well below(uô-uél-biLôu)="estão bem abaixo"]
"[...] World grain stocks are well below safety levels."
(Os estoques mundiais de grãos estão bem abaixo dos níveis de segurança.)
[are at risk(uôréRêsk)="Estão em risco"]
"[...] All of the world’s 15 major areas of fish concentration are at risk."
(Todas as 15 principais áreas de concentração de peixes do mundo estão em risco.)
[is falling="está caindo"]
*"[...] The amount of food produced per person is falling.="A quantidade de comida produzida por pessoa está caindo."]
🔄Expressões verbais no PERFECT TENSE(present perfect/past perfect/present perfect continuous/past perfect continuous):
[has been reduced="foi reduzida"]
*[...] The amount of arable land per head – it now amounts to an area the sixth of a football field – has been reduced to half since 1950 and tends to drop by another third by 2030.="A quantidade de terra arável per capita - que agora equivale a uma área a sexta de um campo de futebol - foi reduzida a metade desde 1950 e tende a cair em mais um terço até 2030."]
[has stagnated="estagnou"]
*"[...] For decades, production per acre increased to compensate, but recently it has stagnated."(Durante décadas, a produção por acre aumentou para compensar, mas recentemente estagnou.)
🔄Expressões com os 10 modais(can/could/may/might/must/should/would/ought to/will/shall):
[will be necessary="será necessário"]
*"Approximately a century will be necessary for the recuperation of the ozone layer."
[would starve to death="morreriam de fome"]
*"Predictions stated that hundreds of millions of people WOULD STARVE to death in the 1970s and 1980s, and all important animal life in the sea WOULD BE extinct by September 1979.=
"Previsões afirmaram que centenas de milhões de pessoas MORRERIAM de fome nas décadas de 1970 e 1980, e toda a vida animal importante no mar ESTARIA extinta em setembro de 1979."]
➽ MAY e MIGHT(no campo semântico da possibilidade):
*may(pode)(baixo grau de incerteza) → transmite ideia de POSSIBILIDADE MAIOR.
*might(pode)(alto grau de incerteza) → transmite ideia de POSSIBILIDADE MENOR. 
*"He may be having lunch." → transmite ideia de POSSIBILIDADE MAIOR dele estar almoçando.
*"He might be having lunch." transmite ideia de POSSIBILIDADE MENOR dele estar almoçando.
🔄Expressões com verbos com ING:
["]
🔄Expressões VERBAIS EM GERAL:
[to be able to="ser capaz de"]
🔄Substantivos(NOUNS):
[forecasts(fôrKésts)="previsões climáticas"]
[prevision(priVêjã)="previsão", "conhecimento antecipado"]
🔄Adjetivos/Locuções adjetivas:
[unhealthy(nocivo) ➜ harmful(prejudicial),  damaging(prejudicial), dangerous(perigoso)]
*"The unhealthy rays of the sun are blocked by the ozone layer."(Os raios nocivos do sol são bloqueados pela camada de ozônio.)
🔄Advérbios/Locução adverbial:
[quickly ➜ "rapidamente"]
"It is the kind of energy that grows more quickly."
(É o tipo de energia que mais cresce rapidamente.)
[on the other hand="por outro lado", "em contrapartida", "por sua vez"]
*"[...] On the other hand, the futurologists Herman Khan and Julian Simon predicted that the world in 2000 would be less polluted."
🔄 Pronomes Relativos(who, which, whom, that) :
[.]
🔄 CONJUCTION (but, yet, However, Nevertheless → ideia de contraposição de informação)(furthermore → ideia de adição de informação):
[)
🔄 Expressões introdutórias :
["]
🔄Expressões idiomáticas:
["]
🔄Expressões ADJETIVO+SUBSTANTIVO:
[arable land="terra arável"]
[safety levels="níveis de segurança"]
[The world fish catch="A captura mundial de peixe"]
🔄IF-CLAUSE:
["If the forecasts made twenty-five years ago were true, we could confidently expect to be living now on a dying, denuded planet.="Se as previsões climáticas feitas há vinte e cinco anos fossem verdadeiras, poderíamos confiantemente esperar estar vivendo agora em um planeta moribundo e desnudado."]
🔄Expressões/Vocábulos técnicos :
[atmosphere(âmêsFíôr)="atmosfera"]
[per head="por cabeça"]
[per person="por pessoa"]
[the Ozone Layer(diÔuzõn-Lêiôr)="a camada de ozônio"]
*A layer in the earth's stratosphere at an altitude of about 6.2 miles (10 km) containing a high concentration of ozone, which absorbs most of the ultraviolet radiation reaching the earth from the sun.
[stratosphere(sTrárasFíôr)="energia eólica"]
[ultraviolet radiation(ÔutrôVáilê-RêiriÊixãn)="energia eólica"]
[wind power(uênTâuôr)="energia eólica"]
🔄 Comparativos (superioridade) :
[]
🔄Expressões com 'S (Genitive case=proprietário 'S propriedade):
[Last year's global grain production="Produção mundial de grãos no ano passado"]
🔄 Sujeito apassivador :
["]  
🔄Expressões com frações/números:
[since 1950="desde 1950"]
[by another third by 2030="em mais um até 2030"]
*"[...] The amount of arable land per head – it now amounts to an area the sixth of a football field – has been reduced to half since 1950 and tends to drop by another third by 2030.="A quantidade de terra arável per capita - que agora equivale a uma área a sexta de um campo de futebol - foi reduzida a metade desde 1950 e tende a cair em mais um terço até 2030."]
🔄Questions:
["]
🔄Falso cognato:
["]
_____________________________________________________________________________
Agora, vamos à prova.
_____________________________________________________________________________
THE NEW MILLENNIUM - A LOOK ON THE BRIGHT SIDE


Speak Up. Setembro 1998 – no 140 (adapted)

_____________________________________________________________________________
"If the forecasts made twenty-five years ago were true, we could confidently expect to be living now on a dying, denuded planet. 

The catastrophes predicted for the late 1990s included the exhaustion of mineral resources, food shortages and increasing pollution. 

Predictions stated that hundreds of millions of people would starve to death in the 1970s and 1980s, and all important animal life in the sea would be extinct by September 1979.

On the other hand, the futurologists Herman Khan and Julian Simon predicted that the world in 2000 would be less polluted, and that the perspective for food and other necessities of life would be better.

But what is the environmental situation of the planet now, when we approach the beginning of a new millennium?"
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  01 
Choose  the  proposition(s) in which the definitions of the underlined words correspond to the meaning used in the text.
01.forecasts – Statements about the expected weather conditions.
02.expect – To think or believe (something) will happen.
04.denuded – Something  whose  protection or  important qualities were taken  away.
08.late – Occurring, coming or being after the usual or proper time.
16.shortages – Situations where there is not enough of something (or where the supply of  something begins to decrease). 
32.starve – To become very weak or die because there is not enough food to eat. 
64.approach – A road or path that leads to a place.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  54 (2+4+16+32) 
TÓPICO - VOCABULÁRIO CONTEXTUAL :
Escolha a (s) proposição (s) nas quais as definições das palavras sublinhadas correspondem ao significado usado no texto.
*Item (01): forecasts - Afirmações sobre as condições meteorológicas esperadas.("If the forecasts made twenty-five years ago were true...)(No contexto "forecast" expressa o sentido de "previsão=predição")
*Item (02)expect - Pensar ou acreditar (alguma coisa) acontecerá.(we could confidently expect to be living now)(expect ➝ esperar=Pensar ou acreditar (alguma coisa) acontecerá).
*Item (04)denuded - Algo cuja proteção ou qualidades importantes foram tiradas.(denuded planet ➝ planeta desprotegido)
*Item (08)late - Ocorrendo, chegando ou sendo após o horário usual ou adequado.(The catastrophes predicted for the late 1990s)(late pode se "tarde" , "final")(No contexto, late ➝ FINAL)
*Item (16)shortages - Situações onde não há o suficiente de algo (ou onde o fornecimento de algo começa a diminuir).(food shortages ➝ escassez de alimentos)(SHORTAGE(shóredi) expressa "ESCASSEZ" ou "FALTA".)
*Item (32): starve - Ficar muito fraco ou morrer porque não há comida suficiente para comer.(Predictions stated that hundreds of millions of people would starve to death in the 1970s and 1980s)(Previsões afirmaram que centenas de milhões de pessoas morreriam de fome nos anos 1970 e 1980)(STARVE(stárvi) ➝ "PASSAR FOME" ou "MORRER DE FOME".)
*Item (64)Abordagem - Uma estrada ou caminho que leva a um lugar.(when we approach the beginning of a new millennium?")(quando nos aproximamos do início de um novo milênio?"(No contexto, approach ➝ "aproximar") APPROACH(aprôuti) quando verbo significa "APROXIMAR-SE" ou "ABORDAR" ou "CHEGAR". Quando substantivo pode ser "APROXIMAÇÃO" ou "ABORDAGEM".
➦ Forecasts pode ser ➜ "previsão de tempo"(Weather Forecast) ou "prever, prognosticar, e predizer"  ou ainda  "orçamento revisado" que é uma expressão usada na área administrativa financeira das empresas. No contexto "forecast" expressa o sentido de "previsão=predição": *"If the forecasts made twenty-five years ago were true, we could confidently expect to be living now on a dying, denuded planet"
(Se as previsões feitas há vinte e cinco anos fossem verdadeiras, poderíamos confiantemente esperar estar vivendo agora em um planeta moribundo e desnudado.)
____________________________________________________________________________
FOOD:
_____________________________________________________________________________
😃GOOD NEWS:
The world is still managing to produce more food.
Last year’s global grain production was a new record of 1,881 million tons.
The world fish catch was also a record, at 93 million tons.
_____________________________________________________________________________
😟BAD NEWS:
The amount of food produced per person is falling.The amount of arable land per head – it now amounts to an area the sixth of a football field – has been reduced to half since 1950 and tends to drop by another third by 2030. 
For decades, production per acre increased to compensate, but recently it has stagnated. 
World grain stocks are well below safety levels.
All of the world’s 15 major areas of fish concentration are at risk.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  02 
Choose the CORRECT proposition(s) to complete the following summary of the two texts,  according to their meaning.
The world ________ produce a lot of food. But the ________ of food produced per person is falling.
The area now used for agriculture per person is ________ than a football field. Production per acre
________ recently. The stocks of  grain are ________ below safety levels. The ________ areas of fish concentration are at risk.
01. can still – quantity – smaller – hasn't increased – much – main
02. should still – quality – bigger – hasn't changed –  very – poor 
04. is still able to – totality – less – hasn't improved – really – chief 
08. must still – cost – greater – has grown – high – real 
16. is still expected to – price – better – has disappeared – low – most 
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  05 (01+04) 
TÓPICO - VOCABULÁRIO CONTEXTUAL :
➦ 1ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL ➝ o mundo "AINDA CONSEGUE", "AINDA É CAPAZ"
"The world ________ produce a lot of food."
*can still
*should still
*is still able to
*must still
*is still expected to
➦ 2ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL ➝ QUANTIDADE, "TOTALIDADE".
"But the ________ of food produced per person is falling."
*quantity
*quality
*totality
*cost
*price
➦ 3ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL ➝ COMPARAÇÃO DE INFERIORIDADE.
"The area now used for agriculture per person is ________ than a football field."
*smaller
*bigger
*less
*greater
*better
➦ 4ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL ➝ a produção NÃO AUMENTOU, NÃO MELHOROU.
"Production per acre ______ recently."
*hasn't increased (não aumentou)
*hasn't changed (não mudou)
*hasn't improved (não melhorou)
*has grown (cresceu)
*has disappeared (desapareceu)
➦ 5ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL ➝ Os estoques de grãos estão BEM ABAIXO, MUITO ABAIXO, .
"The stocks of  grain are ________ below safety levels."
*much (muito)
*very (muito)
*really (realmente)
*high (altamente)
*low (baixo)
➦ 6ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL ➝ As áreas PRINCIPAIS,  MAIS IMPORTANTES, SUPERIORES...
"The ________ areas of fish concentration are at risk."
*main (principal)
*poor (pobre/improdutivo)
*chief (superior)
*real (de verdade)
*most (maioria)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  03 


POLLUTION

POLUTION
_____________________________________________________________________________
😟Bad News:
"Air pollution is still the cause of many deaths, killing – by official estimates – 24,000 people a year in  Britain and aggravating the asthma that afflicts one child in every seven."
_____________________________________________________________________________
😃Good News:
There is also some Good News –  Choose the proposition(s) that presents (present) the CORRECT punctuation.
01. Air and water pollution have, been falling. In rich countries sulphur dioxide pollution – one of the main causes of acid rain – has fallen by nearly. Half in Europe and nearly a third in the US. Since 1980 heavy metals are disappearing from petrol rivers are cleaner.
02. Air and water pollution have been falling in rich countries. Sulphur dioxide pollution, one of the main causes of acid rain, has fallen by nearly half.In Europe and nearly a third in the US. Since 1980. Heavy metals are disappearing. From petrol rivers are cleaner.
04. Air and water pollution have been falling in rich countries? Sulphur dioxide pollution one of the main causes of acid rain has fallen by nearly, half in Europe and nearly,a third in the US since 1980 heavy metals. Are disappearing from petrol. Rivers are cleaner.
08. Air and water pollution have been falling. In rich countries sulphur dioxide pollution one of the main, causes of acid rain has fallen by nearly half? In Europe and nearly a third in the US, since 1980. Heavy metals are disappearing from petrol. Rivers are cleaner.
16. Air and water pollution have been falling in rich countries. Sulphur dioxide pollution, one of the main causes of acid rain, has fallen by nearly half in Europe and nearly a third in the US since 1980. Heavy metals are disappearing from petrol. Rivers are cleaner.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  16 
TÓPICO - PONTUAÇÃO ADEQUADA :
Há também algumas Boas Novas - Escolha a(s) proposição(s) que apresenta(apresentam) a pontuação CORRETA.
*Item (01)Air and water pollution have, been falling. In rich countries sulphur dioxide pollution – one of the main causes of acid rain – has fallen by nearly. Half in Europe and nearly a third in the US. Since 1980 heavy metals are disappearing from petrol rivers are cleaner.(erro ➝ virgula entre dois verbos de uma mesma estrutura verbal)
*Item (02)Air and water pollution have been falling in rich countries. Sulphur dioxide pollution, one of the main causes of acid rain, has fallen by nearly half. In Europe and nearly a third in the US. Since 1980. Heavy metals are disappearing. From petrol rivers are cleaner.
*Item (04)Air and water pollution have been falling in rich countries? Sulphur dioxide pollution one of the main causes of acid rain has fallen by nearly, half in Europe and nearly,a third in the US since 1980 heavy metals. Are disappearing from petrol. Rivers are cleaner.
*Item (08)Air and water pollution have been falling. In rich countries sulphur dioxide pollution one of the main, causes of acid rain has fallen by nearly half? In Europe and nearly a third in the US, since 1980. Heavy metals are disappearing from petrol. Rivers are cleaner.
*Item (16)Air and water pollution have been falling in rich countries. Sulphur dioxide pollution, one of the main causes of acid rain, has fallen by nearly half in Europe and nearly a third in the US since 1980. Heavy metals are disappearing from petrol. Rivers are cleaner.(A poluição do ar e da água tem caído nos países ricos. A poluição por dióxido de enxofre, uma das principais causas de chuva ácida, caiu quase pela metade na Europa e quase um terço nos EUA desde 1980. Os metais pesados estão desaparecendo da gasolina. Os rios são mais limpos.)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  04 
😃Good News:
"The world can manage with much less fossil fuel.
Many studies show that rich countries could cut energy use by a third without risking growth. 
Renewable sources are finally beginning to be available: wind power is the world's fastest growing type of energy, and use of solar cells has doubled in the past three years."

Select the CORRECT proposition(s) to answer the following question:
What does the text say about wind power? 
01. It is a renewable type of energy.
02. It is energy used only in rich countries. 
04. It will be obtained after the studies are concluded. 
08. It has been available for the past three years. 
16. It is an expensive source of energy. 
32. It is the kind of energy that grows more quickly.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  33(01+32) 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Selecione a (s) proposta (s) CORRETA (s) para responder a seguinte pergunta:
O que o texto diz sobre a energia eólica?
*Item (01): É um tipo de energia renovável.(renewable sources ➝ fontes renováveis)
*Item (02): É energia usada apenas em países ricos.(informação não encontrada no texto)
*Item (04): Será obtido após a conclusão dos estudos.(Renewable sources are finally beginning to be available)(já estão disponíveis)
*Item (08): Está disponível nos últimos três anos.(informação não encontrada no texto)(Nos últimos três anos ➝ O uso de células solares dobrou)
*Item (16): É uma fonte cara de energia.(informação não encontrada no texto)
*Item (32): É o tipo de energia que cresce mais rapidamente.(wind power is the world's fastest growing type of energy ➝ a energia eólica é o tipo de energia que mais cresce no mundo)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  05 
ENERGY-Bad News: 
There is also some Bad News about ENERGY. 
What is the Bad News about ENERGY?
Choose the CORRECT proposition(s).
01. Shell and other fuel companies have announced major renewable energy programmes.
02. The danger of using nuclear power is gradually disappearing. Orders for new reactors have stopped. 
04. The problems of dealing with nuclear waste haven’t been solved. 
08. If nuclear power is completely replaced by fossil fuels, dramatic climate changes may occur. 
16. The use of oil, gas and coal causes serious air pollution and is an important cause of global warming.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  28(04+08+16) 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO: 
Há também algumas más notícias sobre ENERGIA.
Qual é a má notícia sobre ENERGIA?
Escolha a (s) proposta (s) CORRETA (s).
*Item (01): A Shell e outras empresas de combustíveis anunciaram importantes programas de energia renovável.
*Item (02): O perigo de usar a energia nuclear está gradualmente desaparecendo. Pedidos de novos reatores pararam.
*Item (04): Os problemas de lidar com resíduos nucleares não foram resolvidos.
*Item (08): Se a energia nuclear for completamente substituída por combustíveis fósseis, poderão ocorrer mudanças climáticas dramáticas.
*Item (16): O uso de petróleo, gás e carvão causa séria poluição do ar e é uma importante causa do aquecimento global.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  06 
WILDLIFE
_____________________________________________________________________________
😃 Good News:
A few charismatic species, such as whales and elephants, are being saved and more than 5,000 national parks and other protected areas have been set up around the world.
_____________________________________________________________________________
😟 Bad News:
This is the Bad News – select  the proposition(s) in which the sentences are in the CORRECT order. Choose the CORRECT proposition(s).
01. Therefore, species are being driven to extinction  at 1,000 times the natural rate. It took 5 million years to recover from that.  Two-thirds of all species may be lost over the next 100 years. For many years forests have   been cut down,wetlands drained and other areas destroyed. This number equals the mass extinction of the dinosaurs 65 million years ago.
02. It took 5 million years to recover from that.For many years forests have been cut down, wetlands drained and other areas destroyed. This number equals the mass extinction of the dinosaurs 65 million years ago. Therefore,species are being driven to extinction at 1,000 times the natural rate.Two-thirds of all species may be lost over the next 100 years.
04. For many years forests have been cut down, wetlands drained and other areas destroyed. Therefore,species are being driven to extinction at 1,000 times the natural rate. Two-thirds of all species may be lost over the next 100 years. This number equals the mass extinction of the dinosaurs 65 million years ago. It took 5 million years to recover from that.
08. This number equals the mass extinction of the dinosaurs 65 million years ago. Therefore, species are being driven to extinction at 1,000 times the natural rate. It took 5 million years to recover from that. For many years forests have been cut down, wetlands drained and other areas destroyed. Two-thirds of all species may be lost over the next 100 years.
16. Two-thirds of all species may be lost over the next 100 years. It took 5 million years to recover from that. Therefore, species are being driven to extinction at 1,000 times the natural rate. This number equals the mass extinction of the dinosaurs 65 million years ago. For many years forests have been cut down, wetlands drained and other areas destroyed.
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  04 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL (inicio - desenvolvimento - conclusão)(uso adequado de pronome relativo e o seu referenciado):
Este é o Bad News - selecione a proposição (s) em que as sentenças estão na ordem CORRETA. Escolha a (s) proposta (s) CORRETA (s).
*Item (01): Portanto, as espécies estão sendo levadas à extinção a 1.000 vezes a taxa natural. Levou 5 milhões de anos para se recuperar disso. Dois terços de todas as espécies podem ser perdidos nos próximos 100 anos. Por muitos anos as florestas foram derrubadas, as terras úmidas foram drenadas e outras áreas destruídas. Esse número é igual à extinção em massa dos dinossauros há 65 milhões de anos.(erro ➝ "therefore" no início do contexto)
*Item (02): Demorou 5 milhões de anos para se recuperar disso. Por muitos anos as florestas foram derrubadas, as terras úmidas foram drenadas e outras áreas destruídas. Esse número é igual à extinção em massa dos dinossauros há 65 milhões de anos. Portanto, as espécies estão sendo levadas à extinção a 1.000 vezes a taxa natural. Dois terços de todas as espécies podem ser perdidas nos próximos 100 anos.(recover from that ???? ➜ sem termo anterior que se refira a THAT)
*Item (04): Por muitos anos as florestas foram derrubadas, as terras úmidas foram drenadas e outras áreas destruídas. Portanto, as espécies estão sendo levadas à extinção a 1.000 vezes a taxa natural. Dois terços de todas as espécies podem ser perdidos nas próximas 100 anos. Esse número é igual à extinção em massa dos dinossauros há 65 milhões de anos. Levou 5 milhões de anos para se recuperar disso.
*Item (08): Esse número é igual à extinção em massa dos dinossauros há 65 milhões de anos. Portanto, as espécies estão sendo levadas à extinção a 1.000 vezes a taxa natural. Levou 5 milhões de anos para se recuperar disso. Por muitos anos as florestas foram derrubadas, as terras úmidas foram drenadas e outras áreas destruídas. Dois terços de todas as espécies podem ser perdidos nos próximos 100 anos.(This number ???? ➜ sem termo anterior que se refira a NUMBER)
*Item (16): Dois terços de todas as espécies podem ser perdidos nos próximos 100 anos. Demorou 5 milhões de anos para se recuperar disso. Portanto, as espécies estão sendo levadas à extinção a 1.000 vezes a taxa natural. Esse número é igual à extinção em massa dos dinossauros há 65 milhões de anos. Por muitos anos as florestas foram derrubadas, as terras úmidas foram drenadas e outras áreas destruídas.(It took 5 million years to recover from that. ???? ➜ sem termo anterior que se refira a THAT).
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  07 
TOXIC CHEMICALS 
_____________________________________________________________________________
😃 Good News:     
Some of the most notorious chemicals in the 1960s and 1970s, such as the pesticide DDT, and PCBs – used in a variety of goods, from electrical equipment to paint – have been banned or heavily restricted. Toxic waste is carefully controlled by an international treaty. However, we have little idea of the long-term effects of all but a few of the 70,000 and more chemicals that are in regular use. New dangers keep emerging, such as the wide range of chemicals now suspected of causing genetic defects.
Which of the following  questions  can be answered according to the information contained in the text?
01. How much did the authorities spend to control toxic waste?
02. What happened to some of the most famous toxic chemicals of the sixties and seventies?
04. How many toxic chemicals are used in agriculture nowadays?
08. What substances were used in certain goods as electrical equipment and paint?
16. When were the chemicals DDT and PCBs mainly used?
32. Where do countries keep their toxic waste?
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  26=(02+08+16) 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO, "QUESTION WORDS":
Quais das seguintes perguntas podem ser respondidas de acordo com as informações contidas no texto?
*Item (01): Quanto as autoridades gastaram para controlar o lixo tóxico?(informação não encontrada no texto)
*Item (02): O que aconteceu com alguns dos produtos químicos tóxicos mais famosos dos anos sessenta e setenta?
*Item (04): Quantos produtos químicos tóxicos são usados na agricultura hoje em dia?(informação não encontrada no texto)
*Item (08): Quais substâncias foram usadas em certos produtos como equipamentos elétricos e tintas?
*Item (16): Quando os produtos químicos DDT e PCBs eram usados principalmente?
*Item (32): Onde os países mantêm seus resíduos tóxicos?(informação não encontrada no texto)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  08 
Identify  the  proposition(s)  which  can CORRECTLY be completed with the words in parentheses,  according to the text.
01. There were some ______ chemicals used in the 1960s and 1970s. (well-known)
02. The pesticide DDT, and PCBs were used in a variety of ______. (qualities)
04. They have been banned or ______ restricted. (strongly)
08. Toxic ______ is carefully controlled. (land)
16. New dangers are always ______. (appearing)
32. There is a ______ range of dangerous chemicals. (broad)
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  53=(01+04+16+32) 
TÓPICO - VOCABULÁRIO(ou EXPRESSÃO) CONTEXTUAL:
*Item (01): There were some well-known chemicals used in the 1960s and 1970s. (well-known ➜ bem conhecido)(Havia alguns produtos químicos bem conhecidos usados nas décadas de 1960 e 1970.)
*Item (02): The pesticide DDT, and PCBs were used in a variety of ______. (qualities)(used in a variety of goods)(O substantivo "goods" significa "produtos".)
*Item (04): They have been banned or strongly restricted. (strongly ➜ fortemente/plenamente)(Eles foram banidos ou fortemente restringidos.)
*Item (08): Toxic ______ is carefully controlled. (land)(toxic waste ➜ lixo tóxico)
*Item (16): New dangers are always appearing. (appearing ➜ aparecendo)(Novos perigos estão sempre aparecendo)
*Item (32): There is a broad range of dangerous chemicals. (broad range ➜ uma ampla gama)(Existe uma ampla gama de produtos químicos perigosos.)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  09 
OZONE LAYER
_____________________________________________________________________________
😃 Good News:
The world's governments have moved ________ against the chemicals that attack the layer that blocks the ________ rays of the sun. Production of CFCs has been stopped in the West and is being reduced in other places. Experts calculate that this will ________ 19 million skin cancers over 60 years.
_____________________________________________________________________________
😟 Bad News:
The chemicals ________ for so long in the atmosphere that it will take at least 100 years ________ the ozone layer is completely recovered.
_____________________________________________________________________________
Read the two texts above and choose the CORRECT proposition(s) to complete the gaps.
01. quickly – damaging – avoid – stay – before 
02. slowly – harmless  – finish – remove  – after
04. fast – harmful – prevent – remain – till
08. furiously – helpful – impede – disappear – previously
16. rapidly – dangerous – stop – continue – until
_____________________________________________________________________________
👍 Comentários e Gabarito  21=(01+04+16) 
TÓPICO - VOCABULÁRIO(ou EXPRESSÃO) CONTEXTUAL:
➦ 1ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL (boa notícia com ADVÉRBIO ADEQUADO)  ➝ Os governos do mundo têm se movido RAPIDAMENTE contra os produtos químicos que atacam a camada. 
"The world's governments have moved ________ against the chemicals that attack the layer"
*quickly(rapidamente).
*slowly(lentamente)
*fast(rapidamente)
*furiously(furiosamente)
*rapidly(rapidamente)
➦ 2ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL(boa notícia com ADJETIVO ADEQUADO) ➝ a camada que bloqueia os raios PREJUDICIAIS/PERIGOSOS do sol.
"... the layer that blocks the ________ rays of the sun."
*damaging(prejudicial) 
*harmless(inofensivo)(sem dano/sem ferimento)
*harmful(prejudicial)
*helpful(útil
*dangerous(perigoso)
➦ 3ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL (boa notícia com VERBO ADEQUADO)➝ Especialistas calculam que isso EVITARÁ 19 milhões de cânceres de pele ao longo de 60 anos.
"Experts calculate that this will ________ 19 million skin cancers over 60 years."
*avoid(evitar)
*finish(terminar=completar uma tarefa=parar de fazer algo que estava em processo)(o vocábulo seguinte deve ser um gerúndio ou um substantivo)
*prevent(evitar)
*impede(impedir/retardar)
*stop(parar)
➦ 4ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL(má notícia com VERBO ADEQUADO) ➝ As substâncias químicas PERMANECERAM/FICARAM/CONTINUARAM por tanto tempo na atmosfera.
"The chemicals ________ for so long in the atmosphere..."
*stay (ficar/permanecer)
*remove (remover)
*remain (permanecer)
*disappear (desaparecer)
*continue (continuar)
➦ 5ª LACUNA IDEIA CONTEXTUAL (má notícia com a PREPOSIÇÃO ADEQUADA)➝ As substâncias químicas permanecem por tanto tempo na atmosfera que levará pelo menos 100 anos ANTES/ATÉ que a camada de ozônio seja completamente recuperada.
"The chemicals stay for so long in the atmosphere that it will take at least 100 years ________ the ozone layer is completely recovered."
*before (antes)
*after (depois)
*till (até)(informal)
*previously (anteriormente)
*until (até)(formal)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  10 

Select  the  CORRECT  proposition(s) according to the texts.
01. Good news in relation to the ozone layer is that the occurrence of skin cancers will decrease because the production of CFCs has been reduced considerably.
02. The chemicals that destroy the ozone layer disappear from the atmosphere in a short period of time.
04. The world's governments are not worried about the polluting substances that damage the environment.
08. The unhealthy rays of the sun are blocked by the ozone layer.
16. Approximately a century will be necessary for the recuperation of the ozone layer.
👍 Comentários e Gabarito  25=(01+08+16) 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Selecione a (s) proposta (s) CORRETA (s) de acordo com os textos.
*Item (01): Uma boa notícia em relação à camada de ozônio é que a ocorrência de câncer de pele diminuirá porque a produção de CFCs foi reduzida consideravelmente.
*Item (02): Os produtos químicos que destroem a camada de ozônio desaparecem da atmosfera em um curto período de tempo.
*Item (04): Os governos do mundo não estão preocupados com as substâncias poluidoras que prejudicam o meio ambiente.
*Item (08): Os raios nocivos do sol são bloqueados pela camada de ozônio.
*Item (16): Aproximadamente um século será necessário para a recuperação da camada de ozônio.
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  11 
GLOBAL WARMING
_____________________________________________________________________________
😟 Bad News:
The 2,500 top scientists on the Intergovernmental Panel on Climatic Change say it's really happening. The 14 warmest years since records began have all occurred since 1979; the five hottest since 1990. Carbon dioxide concentrations in the atmosphere are at the highest for 160,000 years. Glaciers are melting; alpine flowers are "climbing" mountains at the rate of 30 cm a year; tropical diseases such as malaria are occurring more frequently.
_____________________________________________________________________________
Select the CORRECT proposition(s) to complete the following sentence.
The text suggests that global warming ...
01. will begin in the near future.
02. is related to the concentration of carbon dioxide in the atmosphere.
04. is reducing the quantity of ice in the world.
08. killed the flowers in the mountains.
16. began fourteen years ago.
32. intensifies the occurrence of certain diseases.
👍 Comentários e Gabarito  38=(02+04+32) 
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Selecione a (s) proposição (ões) CORRETA (s) para completar a seguinte sentença.
O texto sugere que o aquecimento global ...
*Item (01): começará em um futuro próximo.(The 2,500 top scientists on the Intergovernmental Panel on Climatic Change say it's really happening. ➜ Os 2.500 maiores cientistas do Painel Intergovernamental sobre Mudança Climática dizem que está realmente acontecendo.)
*Item (02): está relacionado com a concentração de dióxido de carbono na atmosfera.(Carbon dioxide concentrations in the atmosphere are at the highest for 160,000 years. ➜ As concentrações de dióxido de carbono na atmosfera são as mais altas em 160.000 anos.)
*Item (04): está reduzindo a quantidade de gelo no mundo.(Glaciers are melting ➜ Geleiras estão derretendo)
*Item (08): matou as flores nas montanhas.(informação não encontrada no texto)(alpine flowers are "climbing" mountains at the rate of 30 cm a year. ➜ flores alpinas estão "escalando" montanhas a uma taxa de 30 cm por ano.)
*Item (16): começou quatorze anos atrás.(it's really happening. ➜ está realmente acontecendo.)
*Item (32): intensifica a ocorrência de certas doenças.(tropical diseases such as malaria are occurring more frequently. ➜ doenças tropicais, como a malária, estão ocorrendo com mais frequência)
_____________________________________________________________________________
👉 Questão  12 
Choose the CORRECT proposition(s) according to all the texts.
01. FOOD: Ninety-three million tons of fish were caught, which was a record.
02. POLLUTION: Air pollution still kills thousands of people in Britain.
04. ENERGY: Renewable sources of energy are already in use.
08. WILDLIFE: There are now areas destined to prevent the extinction of some animals.
16. TOXIC CHEMICALS: The use of chemicals is not associated with genetic defects.
32. OZONE LAYER: Sixteen years will be necessary to reduce the occurrence of skin cancers.
64. GLOBAL WARMING: Global warming is causing environmental changes in the world.
👍 Comentários e Gabarito  79=(01+02+04+08+64)  
TÓPICO - IDEIA CONTEXTUAL ou INFORMAÇÃO DENTRO DO TEXTO:
Escolha a (s) proposta (s) CORRETA (s) de acordo com todos os textos.
*Item (01): ALIMENTOS: Noventa e três milhões de toneladas de peixes foram capturados, o que foi um recorde.
*Item (02): POLUIÇÃO: A poluição do ar ainda mata milhares de pessoas na Grã-Bretanha.
*Item (04): ENERGIA: Fontes renováveis de energia já estão em uso.
*Item (08): ANIMAIS SELVAGENS: Existem agora áreas destinadas a evitar a extinção de alguns animais.
*Item (16): PRODUTOS QUÍMICOS TÓXICOS: O uso de produtos químicos não está associado a defeitos genéticos.
*Item (32): CAMADA DE OZONO: Dezesseis anos serão necessários para reduzir a ocorrência de câncer de pele.
*Item (64): AQUECIMENTO GLOBAL: O aquecimento global está causando mudanças ambientais no mundo.

Nenhum comentário:

Postar um comentário